هدایت به بالای صفحه

صفحه شخصی حجه الاسلام محمد رحیمی

یکصد و ده پرسش و پاسخ تربیتی کودک و نوجوان

 

 1- چگونه در مقابل افراط نوجوان در برابر رفتارهای افراطی مثلا ورزش کردن یا کتاب خوانی مخصوصا کتابی خاص مثل رمان می توان برخورد کرد ؟

نوجوان نباید تک بعدی رشد کند بلکه بایستی دارای چند حیطه رشد باشد: در حیطه عقلی و ذهنی رشد کند ، حیطه اجتماعی ، حیطه عاطفی در رابطه با مهرورزی و محبت با دیگران ، حیطه معنوی ، حیطه مربوط به جنس کودک که باید مهارت کسب کند . پس با توجه به موارد بالا باید به نوجوان مسئولیت داد و از طرفی دامنه ارتباطات اجتماعی را رشد دهیم و همچنین برخی از کارهای مربوط به خودش را به او بسپاریم.


2- چگونه و از چه زمان آموزش جنسی به کودکان داده شود و یا اصلا نیاز هست یا خیر ؟

یا توجه به کسترش اطلاعات در رسانه ، یک اصل کلی وجود دارد که این مسائل را با توجه به عقل ، درک و سن کودک به او ارائه دهیم پس اول اینکه نگذاریم کودک در معرض این گونه اطلاعات قرار گیرد و اگر قرار گرفت و با ما این مسئله را مطرح کرد بهترین راه این است ک به او بگوییم فعلا این سوال مطرح کردنش خوب نیست بعدا صحبت می کنیم و یا اینکه از شیوه حواس پرتی استفاده می کنیم که بسیار موثر است و زمان مطرح کردن بهتر است زمان بلوغ باشد و بوسیله یک کارشناس صورت گیرد.


3- محبت پسر نوجوان به مادر بیش ازحد شده و از طرفی هر چند وقت یکبار یک عادت خاص پیدامی کند و بعد از مدتی ان اخلاق را ترک می کند ؟

خیلی از این مسائل مربوط به حضور بیش از حد نوجوان در خانه و نبود فعالیت خاص ، در او می‌باشد و باعث بروز این مشکلات میشود. پس حضور در اجتماع بصورت منطقی و برنامه ریزی شده مهم است از طرفی باید رعایت حجاب در حضور نوجوان صورت گیرد و از او بخواهیم در ارتباط عاطفی حد و حدود را رعایت کند.


4- توجه به حدود ارتباط نوجوان با محرم و نامحرم از کجا باید شروع شود و چطور باید آموزش دهیم ؟

معمولاً کودکان قبل از هفت سالگی به سن تمییز می رسند و باید به صورت عملی به او آموزش داد و از طرفی یک سری دقت در او صورت می گیرد و اگر به موقع رعایت نشود باعث ایجاد اختلالات جنسی در ذهن کودک می‌شود و اگر مسائل مربوط به محرم و نامحرم بصورت عملی یاد داده شود بهتر است تا به گفتار بیان شود.


5- علاقه شدید نوجوان به موسیقی ونحوه بر خورد با این موضوع باید چگونه باشد ؟

موسیقی یک نیاز حقیقی نیست بلکه یک نیاز کاذب است چون اگر برآورده نشود هیچ ناهنجاری ایجاد نمی‌کند و فقط نقش یک مُسکن را دارد ، و ارتباط کلامی خوب با فرزند در کاهش این امر بسیار مهم است و همچنین ارتباط اجتماعی او را افزایش دهیم.


6- امرو نهی زیادی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود ، راهکار مقابله با این امر چیست ؟

دو راهکار برای این امر وجود دارد اول اینکه مطالعه خود را نسبت به کودک و نحوه برخورد با او افزایش دهیم ، دوم اینکه استفاده از برنامه‌های موثر تربیتی در رسانه ها مثل رادیو و تلویزیون  و همچنین به تدریج امرو نهی را کاهش دهیم تا باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوان شویم.


7-  نحوه برخورد با کودکی  که سعی دارد با پافشاری و اصرار به خواسته اش برسد چگونه است ؟

ارتباط کلامی مناسب با کودک داشته باشیم و از هوش کلامی خوبی برخوردار باشیم و بایستی دلیل درست و منطقی برای انجام ندادن خواسته او داشته باشیم و باید نیاز حقیقی کودک ، پیش بینی و به موقع برآورده شود و نیازهای کاذب با پرت کردن حواس کودک بر طرف شود.


8- چگونگی پذیرش شکست در کودک باید به چه نحوی صورت گیرد ؟

اینکه کودک پذیرش شکست را ندارد به چند عامل بستنگی دارد : احترام بیش از حد به کودک گذاشتن ، به دلیل محبت بیش از اندازه پر توقع شده ، قبول نداشتن دیگران و فقط خود را دیدن پس نحوه برخورد به این صورت است ک محبت را تعدیل کنیم ، با بچه، بچه گانه رفتار کنیم ، در مواردی که کودک شکست می خورد شکست او را توجیه نکنیم و از قصه برای تقویت روحیه او استفاده کنیم .


9- چطور کودک از وقت خود استفاده کند و به بطالت نگذراند ؟

برای بچه ها برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و از استعداد و هوش او در مسیر صحیح تر استفاده کنیم ، با یک مشاور تحصیلی مشورت کنیم ، برنامه مکمل داشته باشیم ، و بستری را برای علایق او فراهم کنیم .


10- پوشش پدر و مادر در حضور فرزندان باید چگونه باشد ؟

والدین در مقابل ،  هم پسر و هم دختر باید پوشش مناسب داشته باشند و نوعی یکسان سازی صورت گیرد و عدم رعایت این باعث ایجاد بلوغ زودرس میشود و چون عقل هنوز رشد کافی نکرده پس بلوغ در مسیر درست هدایت نمی شود.


11- چرا شکایت مادر در حضور پدر از فرزند صحیح نمی باشد ؟

زیرا قدر و ارزش مادر کم می شود و نگاه منفی بروی مادر ایجاد می شود.


12-در برابر فرزند دو شخصیتی چه باید کرد ؟

اینکه گاهی عصابی شود و گاهی بسیار مهربان است این نشانه دو شخصیتی نیست زیرا آستانه تحمل کودک بسیار پایین است اما نحوه برخورد مادر باید به این صورت باشد ک ثبات شخصیت داشته باشد یعنی زمان عصبانیت زود تصمیم نگیرد ، دعوا نکند ،امرو نهی نکند .


13- نحوه برخورد با کودکی که در صدمات وارد شده به خود خدا را مقصر می داند چگونه است ؟

کودک در سنین پایین قدرت تحلیل ندارد و چون خدا را جسمانی می داند تمام کارها چه خوب و چه بد بدست اوست ، پس در حضور کودک ، بزرگترها باید مواظب صحبت کردن خود باشند و در کارهای منفی از خدا صحبت نکنند ولی در کارهای مثبت از خدا سخن بگویند و در زمان آسیب دیدن کودک به او بگوییم که خودش باید حواسش را جمع کند.


14-علاقه به حفظ قرآن در کودک چطور باید ایجاد شود ؟

اول اینکه باید مواظب باشیم بچه در این زمینه زده نشود و باید در این زمینه این چند نکته رعایت شود : کودک استعداد حفظ قرآن داشته باشد ، در کودک ایجاد انگیزه و شوق کنیم ، از قبل برای او پاداش تعیین نکنیم ولی در مقابل حفظ قرآن به او جایزه دهیم ، در این زمینه نباید مقایسه ای بین کودکان صورت گیرد .


15- در برابر دوستی افراطی نوجوانان با هم و نحوه برخورد با آنها باید چه کرد ؟

در کودک ، در سنین 4 تا6 سالگی و در نوجوانی اوج ارتباط و دوستی است و برای اینکه به تعادل برسد باید در محیط خانه بیشتر به این نیاز ، توسط پدر و مادر پاسخ داده شود پس باید ار تباط نزدیک تری بین پدر و ماد با نوجوان ایجاد شود.


16- با نوجوانی که وقت خود را به بطالت صرف می کند و اخر شب را برای درس خواندن قرار می دهد چطور باید برخورد کرد ؟

اگر مطالعه ی شب موکول شود اشکالی ندارد ولی نه به دیر وقت و باید محیط خانه به نحوی باشد که نوجوان با خیال راحت و بدون هیاهو به مطاله بپردازد .


17-در رابطه با پرخاشگری نوجوان چه باید کرد ؟

این امر علت های متفاوتی دارد مثلا زیاد امرو نهی کردن ، انتظار پدر و مادر از او زیاد است ، نوجوانِ بیکار پرخاشگر میشود ، بهم ریختن ساعت غذایی و یا کسی ک ساعت خوابش بهم ریخته حالت پرخاشگری دارد.


18-برخورد با نوجوانی که از شبکه های ماهواه ای بخصوص فارس زبان استفاده می کند و در معرض آسیب است چه باید کرد ؟

یکی از ویژگی های نوجوان این است که حقیقت پذیر است پس باید با سعه صدر و با بیانی خوب آسیب ها را برای او بیان کرد و از طرفی باید با توجه به استعداد نوجوان جایگزین مناسب برای اوپیدا کرد.


19- با کودکی که از همسالان خود در همه موارد تقلید می کند و هیچ ایده ای از خود ندارد چه باید کرد ؟

ممکن است این امر به این دلیل باشد که اعتماد به نفس پایین دارد و یا اینکه با امرو نهی زیادی قدرت خلاقیت و ابتکار از او گرفته شده پس باید در جهت افزایش اعتماد به نفس و کاهش امرو نهی و افزایش حضورش در بین همسالان اقدام کنیم.


20- با ناسازگاری بچه ها در یک خانواده با توجه به اینکه در سن و سال مختلفی هستن چه باید کرد ؟

نازسازگاری بچه ها در یک خانواده نشات میگرد از بیکاری آنها در خانواده پس اولاً تا حدودی دعواهای آنها با هم عادی و معمولی است ، و از طرفی باید برای تک تک آنها برنامه داشته باشیم با توجه به سن و جنسیت آنها ، و باید از هم بازی برای بچه ها در خانواده استفاده کنیم.


21- چگونه به کودک یاد بدهیم در برابر افرادی که به آنها آسیب می زنند از خود دفاع کنند ؟

باید به کودک بگوییم که از خود دفاع کند ولی مستقیم نگوییم که طرف مقابل را کتک بزن ، گاهی اوقات از قالب های داستان استفاده کنیم تا دفاع کردن را یاد بگیرد ، ورزش های مفید را به او بیاموزیم.


22- نوجوان هنوز تفاوت بین زن و مرد را نمی داند و ما نیز هنوز به او آگاهی ندادیم حالا باید چه کرد ؟

نگرانی ندارد و اتفاقا خوب است و در یک زمان مناسب توسط درس علوم می توان بوسیله اینکه حیوانات نر و ماده هستن در این زمینه به او آگاهی بدهیم.


23- در برابر وسواس و ترس افراطی کودک از همه چیز حتی از کلید برق باید چه کرد ؟

تمام این ها ، تاثیرهایی است که کودک از محیط بیرون می گیرد و همه این ها این پیام را دارد که مادر فرزند خود را به حال خود رها کرده و از طرفی بچه در هفت سال اول باید پر کار باشد و عمده کار او بازی کردن است و همین وسواس علت اصلی بیکاری کودک در محیط خانه است پس برای رفع مشکل بازی و فعالیت بدنی بیشتر باشد تا کمتر به آن سمت برود و خیلی در خانه تنها نباشد و بیشتر با هم سن وسال ها بازی کند.


24- اینکه می خواهیم زمینه پرخاش در بین کودکان کم شود ولی از طرفی نگران جدایی آنها ازهم هستیم حال باید چه کرد ؟

فرزندان زیر هفت سال که پشت سر هم هستند چون قدرت تحلیل بالایی ندارند دائما با هم در دعوا و برخورد هستند پس ما باید تا حد امکان تنش را کم کنیم در سنین بزرگتر هم به همین صورت است و اگر امکانات مجزا در اختیار بگذاریم نه تنها باعث استقلال آنها می شود بلکه تنش ها را کم می کند و اما برای بیشتر شدن صمیمیت بین آنها  باید همکاری رابین آنها ایجاد کرد.


25- علاقه کاذب به فوتبال را در نوجوان چگونه می توان به تعادل رساند ؟

باید محور و نگرش به ورزش در رسانه ها عوض شود ، خانواده ها باید خویشتن داری کنند ، خود را کنترل کنند ، هنگام دیدن مسابقات ورزشی ، در محیط های آموزش و تربیتی یک پاداشی ایجاد کنیم و ترویج تندرستی بوسیله ورزش را داشته باشیم .


26- دو قلوها از نظر هوش متفاوت هستند چه کنیم که این دو قلوها این تبعیض را متوجه نشود تا در روحیه آنها  اثر نگذارد و برای انتخاب مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی چه باید کرد ؟

درباره سوال اول باید گفت که اول اینکه دوقلوها در یک کلاس نباشند ، فرصت بیشتری را برای بچه ای ک ضعیف تر است فراهم کنیم .

برای انتخاب مدرسه دولتی از غیر انتفاعی عنوان مدرسه مهم نیست بلکه چهار محور و پارامتر مهم است: 1-معلم و مربی های خوبی داشته باشند یعنی خلق و خوی خوبی داشته باشند ، با مهارت باشند ، با ایمان باشند ، معتقد به تربیت خوب باشند 2-بافت جمعیتی مدرسه خوب باشد 3-برنامه های مناسب داشته باشند 4-خود خانواده بچه ها ، نیز افراد موجه ای باشند.


27-برای پیشگیری از اختلالات جنسی چه باید کرد ؟

محیط های آلوده ، بستر را برای این شکل اختلالات فراهم می کنند که بخشی از آنها دوستان ناباب هستند و مسائل مربوط به بلوغ را درست برای آنها بازگو نمی کنند ، بوسیله تکنولوژی به راحتی این اطلاعات نابجا ردوبدل می شود.

پس اول اینکه با دوستان فرزند خود دوست باشیم و اجازه دهیم که رفت و آمد داشته باشند تا بدرستی آنها را بشناسیم ، حتما با یک مشاور درباره درمان نوجوانی که به این مسئله دچار شده مشورت کنیم ، فعالیت جسمی نوجوان را تقویت کنیم و از تنها بودن نوجوان جلوگیری کنیم ، نگرش مذهبی ومعنوی او را زیاد کنیم و با مساجد و محیط های فرهنگی بیشتر در ارتباط باشیم.


28- محبت به فرزند چطور باشد که دچار افراط و تفریط نشویم ؟

محبت نیاز اساسی است که باعث رشد طرف مقابل می شود ،از طرفی ظرف محبت افراد متغیر است و با هم فرق دارد پس باید با توجه به ظرفیت افراد به آنها محبت کنیم ، سه نوع محبت وجود دارد : محبت قلبی ، محبت ابرازی ، محبت رفتاری.


29-مهارت "نه گفتن" در نوجوان باید چگونه تقویت شود ؟

گاهی اوقات خانواده و پدر و مادر به "نه گفتن" بچه ها واکنش نشان نمی دهند و این نه گفتن از بین می رود. پس ، از ابتدا راحت به بچه ها "نه" بگوییم و از آنها نیز بخواهیم در موارد منطقی مهارت نه گفتن را داشته باشند.


30-چگونه فرزند اول را برای ورود فرزند دوم آماده کنیم ؟

برای این کار کافی است پرسش های فرزند اول را درقالب داستان پاسخ دهیم و کار اصلی بعد از آمدن فرزند دوم است که نباید حس حسادت فرزند اول برانگیخته شود و در هنگام ورود مهمان ها و توجه آنها به فرزند جدید حواس فرزند اول را پرت کنیم ، رفتار عاطفی مادر نسبت به فرزند کوچک باید در برابر فرزند بزرگ کنترل شود و بخشی از ارتباطات عاطفی خود را با کودک بزرگتر صرف کند و در زمان حضور پدر در خانه نوزاد را به او بسپارد و ساعتی را به فرزند بزرگتر اختصاص دهد .


سری دوم ...........


31. نحوه برخورد با نوجوانی که زندگی را پوچ می داند و از جمع دوری می‌کند چگونه است ؟

بایستی با فرزندان به اندازه درک آنها صحبت نماییم . ممکن است یک سری آموزه ها بصورت نادرست به او انتقال داده شده باشد . پس اولاً بهتر است ازنظر فکری در صدد اصلاح او براییم و دوم اینکه شرایطی فراهم آید تا  در محیط های همسالانشن و با یک الگوی خوب بر خورد داشته باشد.

32. چگونگی برخورد با نوجوانی که به والدین بی احترامی‌ می‌کند و بسیار زود رنج و در مدرسه و منزل بسیار لجباز است چگونه است ؟

سن نوجوانی و اقتضای آن باعث ایجاد یکسری واکنش و عکس العمل می‌شود. مثلاً امر و نهی زیادی و یا سرزنش و انتقاد زیاد باعث ایجاد عکس العمل می‌شود و باعث ایجاد چالش بین فرزندان و والدین می‌گردد. پس باید برای ایجاد احترام پدر و مادر از مقبولیت لازم برخوردار باشند.

33. نحوه برخورد با نوجوان باید چگونه باشد تا اطاعت پذیری داشته باشد؟

برای اینکه نوجوان اطاعت پذیر باشد باید اولاً ، محبوب باشد تا اگر در خانه درخواستی شد بپذیرد و این محبوبیت با هدیه دادن و ارتباط کلامی خوب ایجاد می‌شود. اخلاق خوش در برخورد با نوجوان در اطاعت پذیری او موثر است و همچنین بایستی پدر و مادر از مقبولیت لازم برخوردار باشند.

34. نحوه برخورد با کودکی که بسیار لجباز است و با زور و جیغ زدن ، همه چیز را می‌خواهد چگونه باید باشد؟

این ویژگی یعنی خودمداری از سن یک و نیم سال به بعد در کودک ایجاد می شود و در حقیقت همه چیز و همه کس را برای خود میخواهد ، این ویژگی از یک جهت خوب است چون باعث ایجاد استقلال در کودک می شود و از طرفی چون بچه ها دارای دو نوع خواسته هستند که یکی معقول است و چون آستانه تحملشان پایین است بایستی زود برآورده شود و دیگری نامعقول که بایستی از شیوه حواس پرتی استفاده شود .

35. با نوجوانی که کارهای دخترانه انجام می دهد چه باید کرد؟

یکی از نکته های تربیتی تربیت بر اساس جنسیت است و چون نوجوان بیش از اندازه مادر را در منزل می بیند ، ممکن است در تربیت ،‌خلل وارد شود و ممکن است الگوپذیری او از مادر بیشتر باشد پس بایستی پدر نقش خود را پررنگ تر کند و در محیط های تربیتی با هم سالان در تعامل باشد و با یک مشاور تخصصی در این زمینه صحبت شود.

36. در خصوص کودکی که وابستگی شدیدی به مادر داشته و بسیار عصبی ،‌ کم خواب و کم اشتهاست چه برخوردی داشته باشیم ؟

عدم وابستگی باید بصورت تدریجی اتفاق بیفتد و برای کاهش وابستگی باید جایگزینی مثل بازی مناسب و از اسباب بازی های مناسب این سن استفاده شود و مادر در تغذیه  و خواب بایستی برنامه منظمی برای کودک داشته باشد.

37 . در برخورد با کودکی علاقه افراطی به بازی در بیرون از خانه دارد باید چگونه رفتار نمود ؟

فرزند از سن دو سالگی نیاز به بازی با همسالان دارد و بازی رکن اساسی زندگی اوست و خیلی از مهارتها در بازی با همسالان حاصل می شود . اول اینکه یک همبازی مناسب برای او در منزل ایجاد کنید و در محیط های تربیتی مناسب با همسالان قرار گیرد و از شیوه حواس پرتی نیز استفاده شود.

38. نحوه برخورد با کودکی که بی نظم است چگونه باید باشد ؟

بیکاری طولانی مدت و نداشتن برنامه برای کودک باعث ایجاد این بی نظمی در کارها می شود. کودک در این سن نیاز به بازی دارد و تعریف درستی از نظم ندارد و بایستی توقع ما نسبت به سن و سال او متناسب باشد و انتظار بیش از حد از او نداشته باشیم و اسباب بازی ها را نیز محدود نماییم تا باعث ایجاد بی نظمی نشود.

39. در برخورد با نوجوانی که اصرار به داشتن تلفن همراه دارد چگونه است ؟

ابتدا بایستی به این پرسش پاسخ داد که آیا واقعاً‌ نوجوان به تلفن همراه ،‌ نیاز دارد یا خیر ؟‌

نوجوانی که نیمی از وقت خود را در خانه و نیمی را در مدرسه است ،‌ مسلما ً نیازی به تلفن همراه ندارد ولی گاهی اوقات ممکن است عده محدودی کنار او باشند که تلفن همراه داشته باشند ، پس بهتر از مالکیت اشتراکی ، استفاده نمود ، یعنی یک تلفن همراه مشترک بین پدر و نوجوان وجود داشته باشد.

40. نحوه برخورد با نوجوانی که تازه به سن تکلیف رسیده و قصد داریم ، دین و اسلام را به نحو صحیح به او بشناسانیم چگونه است

بایستی نوجوان در محیط های تربیتی مناسب مثل مسجد قرار گیرد و از همسالان خوب الگو بگیرد و با آنها در ارتباط باشد و از کتابهای مناسب در این خصوص استفاده شود.

41. نحوه برخورد با نوجوانی که با آموزه های دینی مشکل دارد ،‌چگونه است ؟

باید در برابر چرایی یک نوجوان ،‌ پاسخ های مناسب و اطلاعات کافی داشته باشیم و بایستی با لحن خوش ،‌ در زمینه دینی با او صحبت نموده و نوجوان بایستی برای رفع شبهاتش ، با یک کارشناس دینی در ارتباط باشد.

42. در خصوص عدم حرف شنوی کودک ، در ارتباط با والدین ،‌ چگونه بایستی رفتار نمود ؟

انتظارات زیاد والدین و درخواست های مکرر باعث ایجاد دل زدگی  فرزند از اطاعت از والدین می شود و از طرفی باعث کاهش اعتماد به نفس و اراده کودک می شود ، پس بایستی محیطی فراهم نماییم که کودک در حد توان خود ،‌انتظارات ما را برآورده نماید  و در انجام کارهای کودک ، والدین دخالت غیر مستقیم داشته باشند و از اصل ترغیب بجای دستور دادن استفاده نماییم.

43. در خصوص دروغگویی و عدم انتقاد پذیری فرزندمان ، بایستی چگونه رفتار نماییم ؟

 بایستی از یک مشاوره تربیتی کمک بگیریم و گاهی اوقات امر و نهی زیادی ، باعث دروغگویی کودک می‌گردد و بایستی فعالیت کودک را نیز زیاد نماییم .

44. در خصوص نوجوانی که دوست دارد بجای بقیه تصمیم بگیرد و در همه امور دخالت نماید ،‌ چگونه است ؟

گاهی اوقات ، نوجوان می خواهد رهبر باشد و یک بخش ار این موضوع خوب است ولی از حد که بگذرد برای دیگران ملال آور است و برای خود خوب است .پس بهتر از اولا بیکاری های او کم شود ، اوقات فراغتش پر شود و اعتماد به نفس کاذب از او گرفته شود و بجای اینکار ،‌ همکاری کردن به او یاد داده شود.

45. در خصوص برخورد با  نوجوانی که عادت به دزدی دارد چگونه باید رفتار نمود ؟

اولا اینکه از لفظ دزدی برای او استفاده نکنیم ، زیرا بار منفی به همراه دارد و شاید نیاز فرد به پول باشد که دست به این خطا می زند . پس پدر بایستی با مدیریت خود ،‌ پول توجیبی به فرزند بدهد . دوستان نوجوان در این خصوص مورد بررسی قرار بگیرند . نحوه هزینه کرد نوجوان بایستی به والدین اطلاع رسانی شود و از طرفی با جنبه معنوی در مورد این کار او با او صحبت شود و قبح کار زشتش به او گوش زد شود .

46. در خصوص کودکی که علاقه افراطی به بازی های رایانه ای و تبلت دارد چگونه رفتار کنیم ؟

این سری بازی ها مثل چاقوی دو لبه ،‌ هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی .

اما جنبه منفی بیشتر است زیرا بازی های خوب و مناسب بسیار کم هستند و باعث عصبانیت و پرخاشگری کودک می شود .

راهکار مناسب ، جایگزین کردن بازی ها و کارهای مناسب برای کودک است و از طرفی یک برنامه ریزی منظم برای فرزند داشته باشیم و بخشی از امور و کارهای منزل را به او بسپاریم تا نقش پررنگتری در خانه داشته باشد.

47. نسبت به استرس فرزندی که با به دنیا آمدن فرزند دوم ، ایجاد شده ، چگونه مقابله نماییم ؟

بهتر است ، فرزند را در محیط های بازی فعال تر کنیم ، تا توجه او به فرزند کوچکتر کمتر شود و در حقیقت فعالیت و کار او را زیاد نماییم و در مقابل او از توجه به فرزند کوچکتر ، خودداری نماییم .

48. در بر خورد با  نوجوان پرخاشگر و بازیگوش و درس نخوان چگونه رفتار نماییم ؟

در سن نوجوانی به دلیل یک سری ویژگی های این دوره ، سبب می گردد آستانه تحمل پایین بیاید . بهتر است در برخورد با نوجوان ، او را به آرامش بیشتر دعوت کنیم و پدر نقش مکمل در عرصه تربیت داشته باشد و در موقع نصیحت از شیوه درست انتقاد و بیان شیوه درست نصیحت ، استفاده شود .

49. ابراز محبت به فرزند توسط یکی از والدین ، چگونه باید افزایش یابد ؟ خصوصاً در خصوص مادر ؟

محبت حقیقی در حقیقت بدین صورت است که از قلب خارج شود ، ابراز شود و در رفتار دیده شود و برای ابراز محبت بهترین محیط ،  محیط خانواده است و مادر می بایست کانون محبت در خانواده باشد ، بهتر است در اعیاد به فرزند خود هدیه دهد ، نگاه محبت آمیز به فرزند نماید ، لفظ دوستت دارم را برای او بکار ببرد و با انجام این رفتارها به محبت کردن عادت نماید.

50. با نوجوانی که اصلا مفهوم خوب و بد را متوجه نمی گردد چه باید کرد ؟

ممکن است به معنای نفهمیدن نباشد بلکه بی تفاوتی باشد یعنی واقعا متوجه مفهوم می گردد ولی انجام نمی دهد و چون برخی از والدین نمی توانند یکسری از مسائل را با دلیل روشن برای فرزند بیان نماید ، فرزند نیز نسبت به این مسائل بی تفاوت می گردد. پس اولا والدین بایستی اطلاعات خود را افزایش دهند و ثانیا با یک مشاور دینی در ارتباط باشند.

51- چطور فرزندمان با دستگاه موسیقی که هدیه گرفته مأنوس نشود؟

باید اصل جایگزینی را رعایت کنیم و یک جایگزین مناسب برای این دستگاه داشته باشیم و زمینه بازی های جایگزین را فراهم نموده و به اطرافیان اجازه ندهیم هر وسیله ای را به عنوان هدیه به فرزند ما بدهند .

52- فرزند اگر قبل از ورود به مدرسه ، حروف و اعداد را آموخته باشد ، چه کنیم که در دوران مدرسه آموختن برای او ملال آور نباشد؟

به صورت نرمال این امر مطلوب است که از هفت سال به بالا ، کودک خواندن و نوشتن را بیاموزند و قبل از دبستان شناختن حروف به تنهایی کافی است و خواندن و نوشتن نیازی نیست.

53. نحوه برخورد با فرزندانی که بسیار خلاق و شیطان هستند چگونه باید باشد؟

اول اینکه بایستی فضای خانه مهیا باشد تا کنجکاوی او ارضاء شود تا در این ارضاء کنجکاوی به خود آسیب نرساند و محیط خانه طوری فراهم شود که فرزند در آن رها شود و از بازی های فکری استاندارد استفاده شود.

54. با کودکانی ، زیاد سئوال می پرسند ،‌چگونه بایستی برخورد نماییم ؟

فرزند هرچه ، بیکاری بیشتری داشته باشد ، سئوالات بیشتری می پرسد و از طرفی اگر به پای صحبت بزرگترها بنشیند ، سئوالات بیشتری در ذهنش ایجاد می شود ، پس بهتر است از شیوه حواس پرتی استفاده کنیم و باید مشغولیتهای فرزند را زیاد کنیم .

55. فرزندی که مدتی بیمار بوده و در اثر محبت زیاد ، بسیار لجباز و نافرمان شده ، چگونه برخورد نماییم ؟

باید در دوران بعد از بیماری ، بصورت منطقی و عاقلانه با فرزند برخورد کنیم ، فعالیتهای متناسب با سنش را زیاد کنیم و با فرزند بصورت الگوی مناسب و ثابت رفتار نماییم و در رفتار خود یکسان سازی داشته باشیم و در مواقعی که خواسته های نامعقول دارد از شیوه های جایگزین استفاده کنیم.

56. در مقابله خودزنی فرزند ، چه رفتاری بایستی داشته باشیم ؟

باید زمینه ای فراهم شود که فرزند کمتر دچار اشتباه شود و در نتیجه محرومیت کمتری داشته باشد و دربرابر خواسته های نامعقول از شیوه حواس پرتی استفاده کنیم و برا اعصاب خود مسلط بوده و با کودک با آرامش صحبت نماییم .

57. زمان مناسب برای استفاده کودک از مهد کودک چه زمانی است ؟

در زمان دو سال قبل از پیش دبستانی ، استفاده از محیط های آموزشی و مهد کودک مشکلی ندارد ولی قبل از آن اصلا توصیه نمی شود و برای نگهداری کودک بهتر است از یک فرد موجه و در محیط منزل استفاده شود مگر در موقعیت های حساس و با زمانهای کوتاه ،‌ از مهد کودک استفاده شود.

58. نحوه برخورد با نوجوانی که بدون فکر صحبت می نماید و رفتار عاقلانه متناسب با سن خود ندارد چگونه است ؟

افرادی که در رفتار خود عجول هستند و چنین واکنشهای نامعقولی دارند ، کسانی هستند که پدر و مادر بجای آنها تصمیم گرفته اند و شاید تصمیم گیری برای فرزندان در دوران کودکی جواب دهد ولی در بزرگسالی دچار مشکل می شود . پس باید اولا اندیشیدن این نوجوان را تقویت کرد و نیاز به مطالعه کتابهای خاص دارد و بایستی برخی از تنبیهای کلامی و مقایسه ای کنار گذاشته شود و احترام و تکریم فرزند خود را حفظ کنیم و نقاط قوت او را تقویت نماییم .

59. چگونگی برخورد با کودکی که با همسالانش ، حالت زورگویی دارد ، چگونه باید باشد؟

استفاده از قصه گویی در این زمینه بسیار مناسب است به شرط آنکه نقاط مثبت را در قصه بیان نموده تا فرزند الگوی مثبت و مناسب پیدا نماید و باید محیط خانه و اطرافیان در رفتار خود از زورگویی بپرهیزند و باید از لجبازی و زورگویی در کودک جلوگیری شود.

 

60- در مواجه با ابراز علاقه افراطی نوجوان به مادرش که باعث ایجاد ناراحتی می شود ، چگونه برخورد نماییم؟

نوجوان نیازمند توجه دائمی و مستمر است و زمانی که ببیند این توجه اتفاق نمی افتد برای جلب توجه مادر ، علاقه افراطی به او نشان می دهد. پس بهتر است مادر محبت مستمر داشته باشد تا نیاز فرزند برطرف گردد . مثلا پدر با دخترش رابطه نزدیک تری پیدا کند و همچنین برای نوجوان محیطی فراهم شود تا با همسالانش ارتباط بیشتری داشته باشد و مشغولیت های او زیاد شود.



(ادامه دارد ...)

۰ لایک :)

بسیار عالی و کارآمد بودند 

سلام

بنده دختری کلاس هفتمی دارم متاسفانه وابستگی شدیدی به موسیقی کره ای داره بصورتی که نمیتونه ازش جدا بشه هرچی هم دلیل ومنطق براش آوردم باز حرفه خودش رو میزنه 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره من
طلبه حـوزه علمیـه قـم ، مبلّغ مجـازی دفتر تبلیـغات اسلامـــی قم
استفاده از مطالب این وبلاگ ، با ذکر منبع بلامانع است. محمد رحیمی