صفحه شخصی حجه الاسلام محمد رحیمی

یکصد و ده پرسش و پاسخ تربیتی کودک و نوجوان

 

 1- چگونه در مقابل افراط نوجوان در برابر رفتارهای افراطی مثلا ورزش کردن یا کتاب خوانی مخصوصا کتابی خاص مثل رمان می توان برخورد کرد ؟

نوجوان نباید تک بعدی رشد کند بلکه بایستی دارای چند حیطه رشد باشد: در حیطه عقلی و ذهنی رشد کند ، حیطه اجتماعی ، حیطه عاطفی در رابطه با مهرورزی و محبت با دیگران ، حیطه معنوی ، حیطه مربوط به جنس کودک که باید مهارت کسب کند . پس با توجه به موارد بالا باید به نوجوان مسئولیت داد و از طرفی دامنه ارتباطات اجتماعی را رشد دهیم و همچنین برخی از کارهای مربوط به خودش را به او بسپاریم.


2- چگونه و از چه زمان آموزش جنسی به کودکان داده شود و یا اصلا نیاز هست یا خیر ؟

یا توجه به کسترش اطلاعات در رسانه ، یک اصل کلی وجود دارد که این مسائل را با توجه به عقل ، درک و سن کودک به او ارائه دهیم پس اول اینکه نگذاریم کودک در معرض این گونه اطلاعات قرار گیرد و اگر قرار گرفت و با ما این مسئله را مطرح کرد بهترین راه این است ک به او بگوییم فعلا این سوال مطرح کردنش خوب نیست بعدا صحبت می کنیم و یا اینکه از شیوه حواس پرتی استفاده می کنیم که بسیار موثر است و زمان مطرح کردن بهتر است زمان بلوغ باشد و بوسیله یک کارشناس صورت گیرد.


3- محبت پسر نوجوان به مادر بیش ازحد شده و از طرفی هر چند وقت یکبار یک عادت خاص پیدامی کند و بعد از مدتی ان اخلاق را ترک می کند ؟

خیلی از این مسائل مربوط به حضور بیش از حد نوجوان در خانه و نبود فعالیت خاص ، در او می‌باشد و باعث بروز این مشکلات میشود. پس حضور در اجتماع بصورت منطقی و برنامه ریزی شده مهم است از طرفی باید رعایت حجاب در حضور نوجوان صورت گیرد و از او بخواهیم در ارتباط عاطفی حد و حدود را رعایت کند.


4- توجه به حدود ارتباط نوجوان با محرم و نامحرم از کجا باید شروع شود و چطور باید آموزش دهیم ؟

معمولاً کودکان قبل از هفت سالگی به سن تمییز می رسند و باید به صورت عملی به او آموزش داد و از طرفی یک سری دقت در او صورت می گیرد و اگر به موقع رعایت نشود باعث ایجاد اختلالات جنسی در ذهن کودک می‌شود و اگر مسائل مربوط به محرم و نامحرم بصورت عملی یاد داده شود بهتر است تا به گفتار بیان شود.


5- علاقه شدید نوجوان به موسیقی ونحوه بر خورد با این موضوع باید چگونه باشد ؟

موسیقی یک نیاز حقیقی نیست بلکه یک نیاز کاذب است چون اگر برآورده نشود هیچ ناهنجاری ایجاد نمی‌کند و فقط نقش یک مُسکن را دارد ، و ارتباط کلامی خوب با فرزند در کاهش این امر بسیار مهم است و همچنین ارتباط اجتماعی او را افزایش دهیم.


6- امرو نهی زیادی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود ، راهکار مقابله با این امر چیست ؟

دو راهکار برای این امر وجود دارد اول اینکه مطالعه خود را نسبت به کودک و نحوه برخورد با او افزایش دهیم ، دوم اینکه استفاده از برنامه‌های موثر تربیتی در رسانه ها مثل رادیو و تلویزیون  و همچنین به تدریج امرو نهی را کاهش دهیم تا باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوان شویم.


7-  نحوه برخورد با کودکی  که سعی دارد با پافشاری و اصرار به خواسته اش برسد چگونه است ؟

ارتباط کلامی مناسب با کودک داشته باشیم و از هوش کلامی خوبی برخوردار باشیم و بایستی دلیل درست و منطقی برای انجام ندادن خواسته او داشته باشیم و باید نیاز حقیقی کودک ، پیش بینی و به موقع برآورده شود و نیازهای کاذب با پرت کردن حواس کودک بر طرف شود.


8- چگونگی پذیرش شکست در کودک باید به چه نحوی صورت گیرد ؟

اینکه کودک پذیرش شکست را ندارد به چند عامل بستنگی دارد : احترام بیش از حد به کودک گذاشتن ، به دلیل محبت بیش از اندازه پر توقع شده ، قبول نداشتن دیگران و فقط خود را دیدن پس نحوه برخورد به این صورت است ک محبت را تعدیل کنیم ، با بچه، بچه گانه رفتار کنیم ، در مواردی که کودک شکست می خورد شکست او را توجیه نکنیم و از قصه برای تقویت روحیه او استفاده کنیم .


9- چطور کودک از وقت خود استفاده کند و به بطالت نگذراند ؟

برای بچه ها برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و از استعداد و هوش او در مسیر صحیح تر استفاده کنیم ، با یک مشاور تحصیلی مشورت کنیم ، برنامه مکمل داشته باشیم ، و بستری را برای علایق او فراهم کنیم .


10- پوشش پدر و مادر در حضور فرزندان باید چگونه باشد ؟

والدین در مقابل ،  هم پسر و هم دختر باید پوشش مناسب داشته باشند و نوعی یکسان سازی صورت گیرد و عدم رعایت این باعث ایجاد بلوغ زودرس میشود و چون عقل هنوز رشد کافی نکرده پس بلوغ در مسیر درست هدایت نمی شود.


11- چرا شکایت مادر در حضور پدر از فرزند صحیح نمی باشد ؟

زیرا قدر و ارزش مادر کم می شود و نگاه منفی بروی مادر ایجاد می شود.


12-در برابر فرزند دو شخصیتی چه باید کرد ؟

اینکه گاهی عصابی شود و گاهی بسیار مهربان است این نشانه دو شخصیتی نیست زیرا آستانه تحمل کودک بسیار پایین است اما نحوه برخورد مادر باید به این صورت باشد ک ثبات شخصیت داشته باشد یعنی زمان عصبانیت زود تصمیم نگیرد ، دعوا نکند ،امرو نهی نکند .


13- نحوه برخورد با کودکی که در صدمات وارد شده به خود خدا را مقصر می داند چگونه است ؟

کودک در سنین پایین قدرت تحلیل ندارد و چون خدا را جسمانی می داند تمام کارها چه خوب و چه بد بدست اوست ، پس در حضور کودک ، بزرگترها باید مواظب صحبت کردن خود باشند و در کارهای منفی از خدا صحبت نکنند ولی در کارهای مثبت از خدا سخن بگویند و در زمان آسیب دیدن کودک به او بگوییم که خودش باید حواسش را جمع کند.


14-علاقه به حفظ قرآن در کودک چطور باید ایجاد شود ؟

اول اینکه باید مواظب باشیم بچه در این زمینه زده نشود و باید در این زمینه این چند نکته رعایت شود : کودک استعداد حفظ قرآن داشته باشد ، در کودک ایجاد انگیزه و شوق کنیم ، از قبل برای او پاداش تعیین نکنیم ولی در مقابل حفظ قرآن به او جایزه دهیم ، در این زمینه نباید مقایسه ای بین کودکان صورت گیرد .


15- در برابر دوستی افراطی نوجوانان با هم و نحوه برخورد با آنها باید چه کرد ؟

در کودک ، در سنین 4 تا6 سالگی و در نوجوانی اوج ارتباط و دوستی است و برای اینکه به تعادل برسد باید در محیط خانه بیشتر به این نیاز ، توسط پدر و مادر پاسخ داده شود پس باید ار تباط نزدیک تری بین پدر و ماد با نوجوان ایجاد شود.


16- با نوجوانی که وقت خود را به بطالت صرف می کند و اخر شب را برای درس خواندن قرار می دهد چطور باید برخورد کرد ؟

اگر مطالعه ی شب موکول شود اشکالی ندارد ولی نه به دیر وقت و باید محیط خانه به نحوی باشد که نوجوان با خیال راحت و بدون هیاهو به مطاله بپردازد .


17-در رابطه با پرخاشگری نوجوان چه باید کرد ؟

این امر علت های متفاوتی دارد مثلا زیاد امرو نهی کردن ، انتظار پدر و مادر از او زیاد است ، نوجوانِ بیکار پرخاشگر میشود ، بهم ریختن ساعت غذایی و یا کسی ک ساعت خوابش بهم ریخته حالت پرخاشگری دارد.


18-برخورد با نوجوانی که از شبکه های ماهواه ای بخصوص فارس زبان استفاده می کند و در معرض آسیب است چه باید کرد ؟

یکی از ویژگی های نوجوان این است که حقیقت پذیر است پس باید با سعه صدر و با بیانی خوب آسیب ها را برای او بیان کرد و از طرفی باید با توجه به استعداد نوجوان جایگزین مناسب برای اوپیدا کرد.


19- با کودکی که از همسالان خود در همه موارد تقلید می کند و هیچ ایده ای از خود ندارد چه باید کرد ؟

ممکن است این امر به این دلیل باشد که اعتماد به نفس پایین دارد و یا اینکه با امرو نهی زیادی قدرت خلاقیت و ابتکار از او گرفته شده پس باید در جهت افزایش اعتماد به نفس و کاهش امرو نهی و افزایش حضورش در بین همسالان اقدام کنیم.


20- با ناسازگاری بچه ها در یک خانواده با توجه به اینکه در سن و سال مختلفی هستن چه باید کرد ؟

نازسازگاری بچه ها در یک خانواده نشات میگرد از بیکاری آنها در خانواده پس اولاً تا حدودی دعواهای آنها با هم عادی و معمولی است ، و از طرفی باید برای تک تک آنها برنامه داشته باشیم با توجه به سن و جنسیت آنها ، و باید از هم بازی برای بچه ها در خانواده استفاده کنیم.


21- چگونه به کودک یاد بدهیم در برابر افرادی که به آنها آسیب می زنند از خود دفاع کنند ؟

باید به کودک بگوییم که از خود دفاع کند ولی مستقیم نگوییم که طرف مقابل را کتک بزن ، گاهی اوقات از قالب های داستان استفاده کنیم تا دفاع کردن را یاد بگیرد ، ورزش های مفید را به او بیاموزیم.


22- نوجوان هنوز تفاوت بین زن و مرد را نمی داند و ما نیز هنوز به او آگاهی ندادیم حالا باید چه کرد ؟

نگرانی ندارد و اتفاقا خوب است و در یک زمان مناسب توسط درس علوم می توان بوسیله اینکه حیوانات نر و ماده هستن در این زمینه به او آگاهی بدهیم.


23- در برابر وسواس و ترس افراطی کودک از همه چیز حتی از کلید برق باید چه کرد ؟

تمام این ها ، تاثیرهایی است که کودک از محیط بیرون می گیرد و همه این ها این پیام را دارد که مادر فرزند خود را به حال خود رها کرده و از طرفی بچه در هفت سال اول باید پر کار باشد و عمده کار او بازی کردن است و همین وسواس علت اصلی بیکاری کودک در محیط خانه است پس برای رفع مشکل بازی و فعالیت بدنی بیشتر باشد تا کمتر به آن سمت برود و خیلی در خانه تنها نباشد و بیشتر با هم سن وسال ها بازی کند.


24- اینکه می خواهیم زمینه پرخاش در بین کودکان کم شود ولی از طرفی نگران جدایی آنها ازهم هستیم حال باید چه کرد ؟

فرزندان زیر هفت سال که پشت سر هم هستند چون قدرت تحلیل بالایی ندارند دائما با هم در دعوا و برخورد هستند پس ما باید تا حد امکان تنش را کم کنیم در سنین بزرگتر هم به همین صورت است و اگر امکانات مجزا در اختیار بگذاریم نه تنها باعث استقلال آنها می شود بلکه تنش ها را کم می کند و اما برای بیشتر شدن صمیمیت بین آنها  باید همکاری رابین آنها ایجاد کرد.


25- علاقه کاذب به فوتبال را در نوجوان چگونه می توان به تعادل رساند ؟

باید محور و نگرش به ورزش در رسانه ها عوض شود ، خانواده ها باید خویشتن داری کنند ، خود را کنترل کنند ، هنگام دیدن مسابقات ورزشی ، در محیط های آموزش و تربیتی یک پاداشی ایجاد کنیم و ترویج تندرستی بوسیله ورزش را داشته باشیم .


26- دو قلوها از نظر هوش متفاوت هستند چه کنیم که این دو قلوها این تبعیض را متوجه نشود تا در روحیه آنها  اثر نگذارد و برای انتخاب مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی چه باید کرد ؟

درباره سوال اول باید گفت که اول اینکه دوقلوها در یک کلاس نباشند ، فرصت بیشتری را برای بچه ای ک ضعیف تر است فراهم کنیم .

برای انتخاب مدرسه دولتی از غیر انتفاعی عنوان مدرسه مهم نیست بلکه چهار محور و پارامتر مهم است: 1-معلم و مربی های خوبی داشته باشند یعنی خلق و خوی خوبی داشته باشند ، با مهارت باشند ، با ایمان باشند ، معتقد به تربیت خوب باشند 2-بافت جمعیتی مدرسه خوب باشد 3-برنامه های مناسب داشته باشند 4-خود خانواده بچه ها ، نیز افراد موجه ای باشند.


27-برای پیشگیری از اختلالات جنسی چه باید کرد ؟

محیط های آلوده ، بستر را برای این شکل اختلالات فراهم می کنند که بخشی از آنها دوستان ناباب هستند و مسائل مربوط به بلوغ را درست برای آنها بازگو نمی کنند ، بوسیله تکنولوژی به راحتی این اطلاعات نابجا ردوبدل می شود.

پس اول اینکه با دوستان فرزند خود دوست باشیم و اجازه دهیم که رفت و آمد داشته باشند تا بدرستی آنها را بشناسیم ، حتما با یک مشاور درباره درمان نوجوانی که به این مسئله دچار شده مشورت کنیم ، فعالیت جسمی نوجوان را تقویت کنیم و از تنها بودن نوجوان جلوگیری کنیم ، نگرش مذهبی ومعنوی او را زیاد کنیم و با مساجد و محیط های فرهنگی بیشتر در ارتباط باشیم.


28- محبت به فرزند چطور باشد که دچار افراط و تفریط نشویم ؟

محبت نیاز اساسی است که باعث رشد طرف مقابل می شود ،از طرفی ظرف محبت افراد متغیر است و با هم فرق دارد پس باید با توجه به ظرفیت افراد به آنها محبت کنیم ، سه نوع محبت وجود دارد : محبت قلبی ، محبت ابرازی ، محبت رفتاری.


29-مهارت "نه گفتن" در نوجوان باید چگونه تقویت شود ؟

گاهی اوقات خانواده و پدر و مادر به "نه گفتن" بچه ها واکنش نشان نمی دهند و این نه گفتن از بین می رود. پس ، از ابتدا راحت به بچه ها "نه" بگوییم و از آنها نیز بخواهیم در موارد منطقی مهارت نه گفتن را داشته باشند.


30-چگونه فرزند اول را برای ورود فرزند دوم آماده کنیم ؟

برای این کار کافی است پرسش های فرزند اول را درقالب داستان پاسخ دهیم و کار اصلی بعد از آمدن فرزند دوم است که نباید حس حسادت فرزند اول برانگیخته شود و در هنگام ورود مهمان ها و توجه آنها به فرزند جدید حواس فرزند اول را پرت کنیم ، رفتار عاطفی مادر نسبت به فرزند کوچک باید در برابر فرزند بزرگ کنترل شود و بخشی از ارتباطات عاطفی خود را با کودک بزرگتر صرف کند و در زمان حضور پدر در خانه نوزاد را به او بسپارد و ساعتی را به فرزند بزرگتر اختصاص دهد .

(ادامه دارد ...)

۰ لایک :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره من
طلبه حـوزه علمیـه قـم ، مبلّغ مجـازی دفتر تبلیـغات اسلامـــی قم
ارتباط با من استفاده از مطالب این وبلاگ ، با ذکر منبع بلامانع است. بلاگ بیان