صفحه شخصی حجه الاسلام محمد رحیمی

یکصد و ده پرسش و پاسخ تربیتی کودک و نوجوان

 

 1- چگونه در مقابل افراط نوجوان در برابر رفتارهای افراطی مثلا ورزش کردن یا کتاب خوانی مخصوصا کتابی خاص مثل رمان می توان برخورد کرد ؟

نوجوان نباید تک بعدی رشد کند بلکه بایستی دارای چند حیطه رشد باشد: در حیطه عقلی و ذهنی رشد کند ، حیطه اجتماعی ، حیطه عاطفی در رابطه با مهرورزی و محبت با دیگران ، حیطه معنوی ، حیطه مربوط به جنس کودک که باید مهارت کسب کند . پس با توجه به موارد بالا باید به نوجوان مسئولیت داد و از طرفی دامنه ارتباطات اجتماعی را رشد دهیم و همچنین برخی از کارهای مربوط به خودش را به او بسپاریم.


2- چگونه و از چه زمان آموزش جنسی به کودکان داده شود و یا اصلا نیاز هست یا خیر ؟

یا توجه به کسترش اطلاعات در رسانه ، یک اصل کلی وجود دارد که این مسائل را با توجه به عقل ، درک و سن کودک به او ارائه دهیم پس اول اینکه نگذاریم کودک در معرض این گونه اطلاعات قرار گیرد و اگر قرار گرفت و با ما این مسئله را مطرح کرد بهترین راه این است ک به او بگوییم فعلا این سوال مطرح کردنش خوب نیست بعدا صحبت می کنیم و یا اینکه از شیوه حواس پرتی استفاده می کنیم که بسیار موثر است و زمان مطرح کردن بهتر است زمان بلوغ باشد و بوسیله یک کارشناس صورت گیرد.


3- محبت پسر نوجوان به مادر بیش ازحد شده و از طرفی هر چند وقت یکبار یک عادت خاص پیدامی کند و بعد از مدتی ان اخلاق را ترک می کند ؟

خیلی از این مسائل مربوط به حضور بیش از حد نوجوان در خانه و نبود فعالیت خاص ، در او می‌باشد و باعث بروز این مشکلات میشود. پس حضور در اجتماع بصورت منطقی و برنامه ریزی شده مهم است از طرفی باید رعایت حجاب در حضور نوجوان صورت گیرد و از او بخواهیم در ارتباط عاطفی حد و حدود را رعایت کند.


4- توجه به حدود ارتباط نوجوان با محرم و نامحرم از کجا باید شروع شود و چطور باید آموزش دهیم ؟

معمولاً کودکان قبل از هفت سالگی به سن تمییز می رسند و باید به صورت عملی به او آموزش داد و از طرفی یک سری دقت در او صورت می گیرد و اگر به موقع رعایت نشود باعث ایجاد اختلالات جنسی در ذهن کودک می‌شود و اگر مسائل مربوط به محرم و نامحرم بصورت عملی یاد داده شود بهتر است تا به گفتار بیان شود.


5- علاقه شدید نوجوان به موسیقی ونحوه بر خورد با این موضوع باید چگونه باشد ؟

موسیقی یک نیاز حقیقی نیست بلکه یک نیاز کاذب است چون اگر برآورده نشود هیچ ناهنجاری ایجاد نمی‌کند و فقط نقش یک مُسکن را دارد ، و ارتباط کلامی خوب با فرزند در کاهش این امر بسیار مهم است و همچنین ارتباط اجتماعی او را افزایش دهیم.


6- امرو نهی زیادی باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود ، راهکار مقابله با این امر چیست ؟

دو راهکار برای این امر وجود دارد اول اینکه مطالعه خود را نسبت به کودک و نحوه برخورد با او افزایش دهیم ، دوم اینکه استفاده از برنامه‌های موثر تربیتی در رسانه ها مثل رادیو و تلویزیون  و همچنین به تدریج امرو نهی را کاهش دهیم تا باعث افزایش اعتماد به نفس در نوجوان شویم.


7-  نحوه برخورد با کودکی  که سعی دارد با پافشاری و اصرار به خواسته اش برسد چگونه است ؟

ارتباط کلامی مناسب با کودک داشته باشیم و از هوش کلامی خوبی برخوردار باشیم و بایستی دلیل درست و منطقی برای انجام ندادن خواسته او داشته باشیم و باید نیاز حقیقی کودک ، پیش بینی و به موقع برآورده شود و نیازهای کاذب با پرت کردن حواس کودک بر طرف شود.


8- چگونگی پذیرش شکست در کودک باید به چه نحوی صورت گیرد ؟

اینکه کودک پذیرش شکست را ندارد به چند عامل بستنگی دارد : احترام بیش از حد به کودک گذاشتن ، به دلیل محبت بیش از اندازه پر توقع شده ، قبول نداشتن دیگران و فقط خود را دیدن پس نحوه برخورد به این صورت است ک محبت را تعدیل کنیم ، با بچه، بچه گانه رفتار کنیم ، در مواردی که کودک شکست می خورد شکست او را توجیه نکنیم و از قصه برای تقویت روحیه او استفاده کنیم .


9- چطور کودک از وقت خود استفاده کند و به بطالت نگذراند ؟

برای بچه ها برنامه ریزی خوبی داشته باشیم و از استعداد و هوش او در مسیر صحیح تر استفاده کنیم ، با یک مشاور تحصیلی مشورت کنیم ، برنامه مکمل داشته باشیم ، و بستری را برای علایق او فراهم کنیم .


10- پوشش پدر و مادر در حضور فرزندان باید چگونه باشد ؟

والدین در مقابل ،  هم پسر و هم دختر باید پوشش مناسب داشته باشند و نوعی یکسان سازی صورت گیرد و عدم رعایت این باعث ایجاد بلوغ زودرس میشود و چون عقل هنوز رشد کافی نکرده پس بلوغ در مسیر درست هدایت نمی شود.


11- چرا شکایت مادر در حضور پدر از فرزند صحیح نمی باشد ؟

زیرا قدر و ارزش مادر کم می شود و نگاه منفی بروی مادر ایجاد می شود.


12-در برابر فرزند دو شخصیتی چه باید کرد ؟

اینکه گاهی عصابی شود و گاهی بسیار مهربان است این نشانه دو شخصیتی نیست زیرا آستانه تحمل کودک بسیار پایین است اما نحوه برخورد مادر باید به این صورت باشد ک ثبات شخصیت داشته باشد یعنی زمان عصبانیت زود تصمیم نگیرد ، دعوا نکند ،امرو نهی نکند .


13- نحوه برخورد با کودکی که در صدمات وارد شده به خود خدا را مقصر می داند چگونه است ؟

کودک در سنین پایین قدرت تحلیل ندارد و چون خدا را جسمانی می داند تمام کارها چه خوب و چه بد بدست اوست ، پس در حضور کودک ، بزرگترها باید مواظب صحبت کردن خود باشند و در کارهای منفی از خدا صحبت نکنند ولی در کارهای مثبت از خدا سخن بگویند و در زمان آسیب دیدن کودک به او بگوییم که خودش باید حواسش را جمع کند.


14-علاقه به حفظ قرآن در کودک چطور باید ایجاد شود ؟

اول اینکه باید مواظب باشیم بچه در این زمینه زده نشود و باید در این زمینه این چند نکته رعایت شود : کودک استعداد حفظ قرآن داشته باشد ، در کودک ایجاد انگیزه و شوق کنیم ، از قبل برای او پاداش تعیین نکنیم ولی در مقابل حفظ قرآن به او جایزه دهیم ، در این زمینه نباید مقایسه ای بین کودکان صورت گیرد .


15- در برابر دوستی افراطی نوجوانان با هم و نحوه برخورد با آنها باید چه کرد ؟

در کودک ، در سنین 4 تا6 سالگی و در نوجوانی اوج ارتباط و دوستی است و برای اینکه به تعادل برسد باید در محیط خانه بیشتر به این نیاز ، توسط پدر و مادر پاسخ داده شود پس باید ار تباط نزدیک تری بین پدر و ماد با نوجوان ایجاد شود.


16- با نوجوانی که وقت خود را به بطالت صرف می کند و اخر شب را برای درس خواندن قرار می دهد چطور باید برخورد کرد ؟

اگر مطالعه ی شب موکول شود اشکالی ندارد ولی نه به دیر وقت و باید محیط خانه به نحوی باشد که نوجوان با خیال راحت و بدون هیاهو به مطاله بپردازد .


17-در رابطه با پرخاشگری نوجوان چه باید کرد ؟

این امر علت های متفاوتی دارد مثلا زیاد امرو نهی کردن ، انتظار پدر و مادر از او زیاد است ، نوجوانِ بیکار پرخاشگر میشود ، بهم ریختن ساعت غذایی و یا کسی ک ساعت خوابش بهم ریخته حالت پرخاشگری دارد.


18-برخورد با نوجوانی که از شبکه های ماهواه ای بخصوص فارس زبان استفاده می کند و در معرض آسیب است چه باید کرد ؟

یکی از ویژگی های نوجوان این است که حقیقت پذیر است پس باید با سعه صدر و با بیانی خوب آسیب ها را برای او بیان کرد و از طرفی باید با توجه به استعداد نوجوان جایگزین مناسب برای اوپیدا کرد.


19- با کودکی که از همسالان خود در همه موارد تقلید می کند و هیچ ایده ای از خود ندارد چه باید کرد ؟

ممکن است این امر به این دلیل باشد که اعتماد به نفس پایین دارد و یا اینکه با امرو نهی زیادی قدرت خلاقیت و ابتکار از او گرفته شده پس باید در جهت افزایش اعتماد به نفس و کاهش امرو نهی و افزایش حضورش در بین همسالان اقدام کنیم.


20- با ناسازگاری بچه ها در یک خانواده با توجه به اینکه در سن و سال مختلفی هستن چه باید کرد ؟

نازسازگاری بچه ها در یک خانواده نشات میگرد از بیکاری آنها در خانواده پس اولاً تا حدودی دعواهای آنها با هم عادی و معمولی است ، و از طرفی باید برای تک تک آنها برنامه داشته باشیم با توجه به سن و جنسیت آنها ، و باید از هم بازی برای بچه ها در خانواده استفاده کنیم.


21- چگونه به کودک یاد بدهیم در برابر افرادی که به آنها آسیب می زنند از خود دفاع کنند ؟

باید به کودک بگوییم که از خود دفاع کند ولی مستقیم نگوییم که طرف مقابل را کتک بزن ، گاهی اوقات از قالب های داستان استفاده کنیم تا دفاع کردن را یاد بگیرد ، ورزش های مفید را به او بیاموزیم.


22- نوجوان هنوز تفاوت بین زن و مرد را نمی داند و ما نیز هنوز به او آگاهی ندادیم حالا باید چه کرد ؟

نگرانی ندارد و اتفاقا خوب است و در یک زمان مناسب توسط درس علوم می توان بوسیله اینکه حیوانات نر و ماده هستن در این زمینه به او آگاهی بدهیم.


23- در برابر وسواس و ترس افراطی کودک از همه چیز حتی از کلید برق باید چه کرد ؟

تمام این ها ، تاثیرهایی است که کودک از محیط بیرون می گیرد و همه این ها این پیام را دارد که مادر فرزند خود را به حال خود رها کرده و از طرفی بچه در هفت سال اول باید پر کار باشد و عمده کار او بازی کردن است و همین وسواس علت اصلی بیکاری کودک در محیط خانه است پس برای رفع مشکل بازی و فعالیت بدنی بیشتر باشد تا کمتر به آن سمت برود و خیلی در خانه تنها نباشد و بیشتر با هم سن وسال ها بازی کند.


24- اینکه می خواهیم زمینه پرخاش در بین کودکان کم شود ولی از طرفی نگران جدایی آنها ازهم هستیم حال باید چه کرد ؟

فرزندان زیر هفت سال که پشت سر هم هستند چون قدرت تحلیل بالایی ندارند دائما با هم در دعوا و برخورد هستند پس ما باید تا حد امکان تنش را کم کنیم در سنین بزرگتر هم به همین صورت است و اگر امکانات مجزا در اختیار بگذاریم نه تنها باعث استقلال آنها می شود بلکه تنش ها را کم می کند و اما برای بیشتر شدن صمیمیت بین آنها  باید همکاری رابین آنها ایجاد کرد.


25- علاقه کاذب به فوتبال را در نوجوان چگونه می توان به تعادل رساند ؟

باید محور و نگرش به ورزش در رسانه ها عوض شود ، خانواده ها باید خویشتن داری کنند ، خود را کنترل کنند ، هنگام دیدن مسابقات ورزشی ، در محیط های آموزش و تربیتی یک پاداشی ایجاد کنیم و ترویج تندرستی بوسیله ورزش را داشته باشیم .


26- دو قلوها از نظر هوش متفاوت هستند چه کنیم که این دو قلوها این تبعیض را متوجه نشود تا در روحیه آنها  اثر نگذارد و برای انتخاب مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی چه باید کرد ؟

درباره سوال اول باید گفت که اول اینکه دوقلوها در یک کلاس نباشند ، فرصت بیشتری را برای بچه ای ک ضعیف تر است فراهم کنیم .

برای انتخاب مدرسه دولتی از غیر انتفاعی عنوان مدرسه مهم نیست بلکه چهار محور و پارامتر مهم است: 1-معلم و مربی های خوبی داشته باشند یعنی خلق و خوی خوبی داشته باشند ، با مهارت باشند ، با ایمان باشند ، معتقد به تربیت خوب باشند 2-بافت جمعیتی مدرسه خوب باشد 3-برنامه های مناسب داشته باشند 4-خود خانواده بچه ها ، نیز افراد موجه ای باشند.


27-برای پیشگیری از اختلالات جنسی چه باید کرد ؟

محیط های آلوده ، بستر را برای این شکل اختلالات فراهم می کنند که بخشی از آنها دوستان ناباب هستند و مسائل مربوط به بلوغ را درست برای آنها بازگو نمی کنند ، بوسیله تکنولوژی به راحتی این اطلاعات نابجا ردوبدل می شود.

پس اول اینکه با دوستان فرزند خود دوست باشیم و اجازه دهیم که رفت و آمد داشته باشند تا بدرستی آنها را بشناسیم ، حتما با یک مشاور درباره درمان نوجوانی که به این مسئله دچار شده مشورت کنیم ، فعالیت جسمی نوجوان را تقویت کنیم و از تنها بودن نوجوان جلوگیری کنیم ، نگرش مذهبی ومعنوی او را زیاد کنیم و با مساجد و محیط های فرهنگی بیشتر در ارتباط باشیم.


28- محبت به فرزند چطور باشد که دچار افراط و تفریط نشویم ؟

محبت نیاز اساسی است که باعث رشد طرف مقابل می شود ،از طرفی ظرف محبت افراد متغیر است و با هم فرق دارد پس باید با توجه به ظرفیت افراد به آنها محبت کنیم ، سه نوع محبت وجود دارد : محبت قلبی ، محبت ابرازی ، محبت رفتاری.


29-مهارت "نه گفتن" در نوجوان باید چگونه تقویت شود ؟

گاهی اوقات خانواده و پدر و مادر به "نه گفتن" بچه ها واکنش نشان نمی دهند و این نه گفتن از بین می رود. پس ، از ابتدا راحت به بچه ها "نه" بگوییم و از آنها نیز بخواهیم در موارد منطقی مهارت نه گفتن را داشته باشند.


30-چگونه فرزند اول را برای ورود فرزند دوم آماده کنیم ؟

برای این کار کافی است پرسش های فرزند اول را درقالب داستان پاسخ دهیم و کار اصلی بعد از آمدن فرزند دوم است که نباید حس حسادت فرزند اول برانگیخته شود و در هنگام ورود مهمان ها و توجه آنها به فرزند جدید حواس فرزند اول را پرت کنیم ، رفتار عاطفی مادر نسبت به فرزند کوچک باید در برابر فرزند بزرگ کنترل شود و بخشی از ارتباطات عاطفی خود را با کودک بزرگتر صرف کند و در زمان حضور پدر در خانه نوزاد را به او بسپارد و ساعتی را به فرزند بزرگتر اختصاص دهد .


سری دوم ...........


31. نحوه برخورد با نوجوانی که زندگی را پوچ می داند و از جمع دوری می‌کند چگونه است ؟

بایستی با فرزندان به اندازه درک آنها صحبت نماییم . ممکن است یک سری آموزه ها بصورت نادرست به او انتقال داده شده باشد . پس اولاً بهتر است ازنظر فکری در صدد اصلاح او براییم و دوم اینکه شرایطی فراهم آید تا  در محیط های همسالانشن و با یک الگوی خوب بر خورد داشته باشد.

32. چگونگی برخورد با نوجوانی که به والدین بی احترامی‌ می‌کند و بسیار زود رنج و در مدرسه و منزل بسیار لجباز است چگونه است ؟

سن نوجوانی و اقتضای آن باعث ایجاد یکسری واکنش و عکس العمل می‌شود. مثلاً امر و نهی زیادی و یا سرزنش و انتقاد زیاد باعث ایجاد عکس العمل می‌شود و باعث ایجاد چالش بین فرزندان و والدین می‌گردد. پس باید برای ایجاد احترام پدر و مادر از مقبولیت لازم برخوردار باشند.

33. نحوه برخورد با نوجوان باید چگونه باشد تا اطاعت پذیری داشته باشد؟

برای اینکه نوجوان اطاعت پذیر باشد باید اولاً ، محبوب باشد تا اگر در خانه درخواستی شد بپذیرد و این محبوبیت با هدیه دادن و ارتباط کلامی خوب ایجاد می‌شود. اخلاق خوش در برخورد با نوجوان در اطاعت پذیری او موثر است و همچنین بایستی پدر و مادر از مقبولیت لازم برخوردار باشند.

34. نحوه برخورد با کودکی که بسیار لجباز است و با زور و جیغ زدن ، همه چیز را می‌خواهد چگونه باید باشد؟

این ویژگی یعنی خودمداری از سن یک و نیم سال به بعد در کودک ایجاد می شود و در حقیقت همه چیز و همه کس را برای خود میخواهد ، این ویژگی از یک جهت خوب است چون باعث ایجاد استقلال در کودک می شود و از طرفی چون بچه ها دارای دو نوع خواسته هستند که یکی معقول است و چون آستانه تحملشان پایین است بایستی زود برآورده شود و دیگری نامعقول که بایستی از شیوه حواس پرتی استفاده شود .

35. با نوجوانی که کارهای دخترانه انجام می دهد چه باید کرد؟

یکی از نکته های تربیتی تربیت بر اساس جنسیت است و چون نوجوان بیش از اندازه مادر را در منزل می بیند ، ممکن است در تربیت ،‌خلل وارد شود و ممکن است الگوپذیری او از مادر بیشتر باشد پس بایستی پدر نقش خود را پررنگ تر کند و در محیط های تربیتی با هم سالان در تعامل باشد و با یک مشاور تخصصی در این زمینه صحبت شود.

36. در خصوص کودکی که وابستگی شدیدی به مادر داشته و بسیار عصبی ،‌ کم خواب و کم اشتهاست چه برخوردی داشته باشیم ؟

عدم وابستگی باید بصورت تدریجی اتفاق بیفتد و برای کاهش وابستگی باید جایگزینی مثل بازی مناسب و از اسباب بازی های مناسب این سن استفاده شود و مادر در تغذیه  و خواب بایستی برنامه منظمی برای کودک داشته باشد.

37 . در برخورد با کودکی علاقه افراطی به بازی در بیرون از خانه دارد باید چگونه رفتار نمود ؟

فرزند از سن دو سالگی نیاز به بازی با همسالان دارد و بازی رکن اساسی زندگی اوست و خیلی از مهارتها در بازی با همسالان حاصل می شود . اول اینکه یک همبازی مناسب برای او در منزل ایجاد کنید و در محیط های تربیتی مناسب با همسالان قرار گیرد و از شیوه حواس پرتی نیز استفاده شود.

38. نحوه برخورد با کودکی که بی نظم است چگونه باید باشد ؟

بیکاری طولانی مدت و نداشتن برنامه برای کودک باعث ایجاد این بی نظمی در کارها می شود. کودک در این سن نیاز به بازی دارد و تعریف درستی از نظم ندارد و بایستی توقع ما نسبت به سن و سال او متناسب باشد و انتظار بیش از حد از او نداشته باشیم و اسباب بازی ها را نیز محدود نماییم تا باعث ایجاد بی نظمی نشود.

39. در برخورد با نوجوانی که اصرار به داشتن تلفن همراه دارد چگونه است ؟

ابتدا بایستی به این پرسش پاسخ داد که آیا واقعاً‌ نوجوان به تلفن همراه ،‌ نیاز دارد یا خیر ؟‌

نوجوانی که نیمی از وقت خود را در خانه و نیمی را در مدرسه است ،‌ مسلما ً نیازی به تلفن همراه ندارد ولی گاهی اوقات ممکن است عده محدودی کنار او باشند که تلفن همراه داشته باشند ، پس بهتر از مالکیت اشتراکی ، استفاده نمود ، یعنی یک تلفن همراه مشترک بین پدر و نوجوان وجود داشته باشد.

40. نحوه برخورد با نوجوانی که تازه به سن تکلیف رسیده و قصد داریم ، دین و اسلام را به نحو صحیح به او بشناسانیم چگونه است

بایستی نوجوان در محیط های تربیتی مناسب مثل مسجد قرار گیرد و از همسالان خوب الگو بگیرد و با آنها در ارتباط باشد و از کتابهای مناسب در این خصوص استفاده شود.

41. نحوه برخورد با نوجوانی که با آموزه های دینی مشکل دارد ،‌چگونه است ؟

باید در برابر چرایی یک نوجوان ،‌ پاسخ های مناسب و اطلاعات کافی داشته باشیم و بایستی با لحن خوش ،‌ در زمینه دینی با او صحبت نموده و نوجوان بایستی برای رفع شبهاتش ، با یک کارشناس دینی در ارتباط باشد.

42. در خصوص عدم حرف شنوی کودک ، در ارتباط با والدین ،‌ چگونه بایستی رفتار نمود ؟

انتظارات زیاد والدین و درخواست های مکرر باعث ایجاد دل زدگی  فرزند از اطاعت از والدین می شود و از طرفی باعث کاهش اعتماد به نفس و اراده کودک می شود ، پس بایستی محیطی فراهم نماییم که کودک در حد توان خود ،‌انتظارات ما را برآورده نماید  و در انجام کارهای کودک ، والدین دخالت غیر مستقیم داشته باشند و از اصل ترغیب بجای دستور دادن استفاده نماییم.

43. در خصوص دروغگویی و عدم انتقاد پذیری فرزندمان ، بایستی چگونه رفتار نماییم ؟

 بایستی از یک مشاوره تربیتی کمک بگیریم و گاهی اوقات امر و نهی زیادی ، باعث دروغگویی کودک می‌گردد و بایستی فعالیت کودک را نیز زیاد نماییم .

44. در خصوص نوجوانی که دوست دارد بجای بقیه تصمیم بگیرد و در همه امور دخالت نماید ،‌ چگونه است ؟

گاهی اوقات ، نوجوان می خواهد رهبر باشد و یک بخش ار این موضوع خوب است ولی از حد که بگذرد برای دیگران ملال آور است و برای خود خوب است .پس بهتر از اولا بیکاری های او کم شود ، اوقات فراغتش پر شود و اعتماد به نفس کاذب از او گرفته شود و بجای اینکار ،‌ همکاری کردن به او یاد داده شود.

45. در خصوص برخورد با  نوجوانی که عادت به دزدی دارد چگونه باید رفتار نمود ؟

اولا اینکه از لفظ دزدی برای او استفاده نکنیم ، زیرا بار منفی به همراه دارد و شاید نیاز فرد به پول باشد که دست به این خطا می زند . پس پدر بایستی با مدیریت خود ،‌ پول توجیبی به فرزند بدهد . دوستان نوجوان در این خصوص مورد بررسی قرار بگیرند . نحوه هزینه کرد نوجوان بایستی به والدین اطلاع رسانی شود و از طرفی با جنبه معنوی در مورد این کار او با او صحبت شود و قبح کار زشتش به او گوش زد شود .

46. در خصوص کودکی که علاقه افراطی به بازی های رایانه ای و تبلت دارد چگونه رفتار کنیم ؟

این سری بازی ها مثل چاقوی دو لبه ،‌ هم جنبه مثبت دارد و هم جنبه منفی .

اما جنبه منفی بیشتر است زیرا بازی های خوب و مناسب بسیار کم هستند و باعث عصبانیت و پرخاشگری کودک می شود .

راهکار مناسب ، جایگزین کردن بازی ها و کارهای مناسب برای کودک است و از طرفی یک برنامه ریزی منظم برای فرزند داشته باشیم و بخشی از امور و کارهای منزل را به او بسپاریم تا نقش پررنگتری در خانه داشته باشد.

47. نسبت به استرس فرزندی که با به دنیا آمدن فرزند دوم ، ایجاد شده ، چگونه مقابله نماییم ؟

بهتر است ، فرزند را در محیط های بازی فعال تر کنیم ، تا توجه او به فرزند کوچکتر کمتر شود و در حقیقت فعالیت و کار او را زیاد نماییم و در مقابل او از توجه به فرزند کوچکتر ، خودداری نماییم .

48. در بر خورد با  نوجوان پرخاشگر و بازیگوش و درس نخوان چگونه رفتار نماییم ؟

در سن نوجوانی به دلیل یک سری ویژگی های این دوره ، سبب می گردد آستانه تحمل پایین بیاید . بهتر است در برخورد با نوجوان ، او را به آرامش بیشتر دعوت کنیم و پدر نقش مکمل در عرصه تربیت داشته باشد و در موقع نصیحت از شیوه درست انتقاد و بیان شیوه درست نصیحت ، استفاده شود .

49. ابراز محبت به فرزند توسط یکی از والدین ، چگونه باید افزایش یابد ؟ خصوصاً در خصوص مادر ؟

محبت حقیقی در حقیقت بدین صورت است که از قلب خارج شود ، ابراز شود و در رفتار دیده شود و برای ابراز محبت بهترین محیط ،  محیط خانواده است و مادر می بایست کانون محبت در خانواده باشد ، بهتر است در اعیاد به فرزند خود هدیه دهد ، نگاه محبت آمیز به فرزند نماید ، لفظ دوستت دارم را برای او بکار ببرد و با انجام این رفتارها به محبت کردن عادت نماید.

50. با نوجوانی که اصلا مفهوم خوب و بد را متوجه نمی گردد چه باید کرد ؟

ممکن است به معنای نفهمیدن نباشد بلکه بی تفاوتی باشد یعنی واقعا متوجه مفهوم می گردد ولی انجام نمی دهد و چون برخی از والدین نمی توانند یکسری از مسائل را با دلیل روشن برای فرزند بیان نماید ، فرزند نیز نسبت به این مسائل بی تفاوت می گردد. پس اولا والدین بایستی اطلاعات خود را افزایش دهند و ثانیا با یک مشاور دینی در ارتباط باشند.

51- چطور فرزندمان با دستگاه موسیقی که هدیه گرفته مأنوس نشود؟

باید اصل جایگزینی را رعایت کنیم و یک جایگزین مناسب برای این دستگاه داشته باشیم و زمینه بازی های جایگزین را فراهم نموده و به اطرافیان اجازه ندهیم هر وسیله ای را به عنوان هدیه به فرزند ما بدهند .

52- فرزند اگر قبل از ورود به مدرسه ، حروف و اعداد را آموخته باشد ، چه کنیم که در دوران مدرسه آموختن برای او ملال آور نباشد؟

به صورت نرمال این امر مطلوب است که از هفت سال به بالا ، کودک خواندن و نوشتن را بیاموزند و قبل از دبستان شناختن حروف به تنهایی کافی است و خواندن و نوشتن نیازی نیست.

53. نحوه برخورد با فرزندانی که بسیار خلاق و شیطان هستند چگونه باید باشد؟

اول اینکه بایستی فضای خانه مهیا باشد تا کنجکاوی او ارضاء شود تا در این ارضاء کنجکاوی به خود آسیب نرساند و محیط خانه طوری فراهم شود که فرزند در آن رها شود و از بازی های فکری استاندارد استفاده شود.

54. با کودکانی ، زیاد سئوال می پرسند ،‌چگونه بایستی برخورد نماییم ؟

فرزند هرچه ، بیکاری بیشتری داشته باشد ، سئوالات بیشتری می پرسد و از طرفی اگر به پای صحبت بزرگترها بنشیند ، سئوالات بیشتری در ذهنش ایجاد می شود ، پس بهتر است از شیوه حواس پرتی استفاده کنیم و باید مشغولیتهای فرزند را زیاد کنیم .

55. فرزندی که مدتی بیمار بوده و در اثر محبت زیاد ، بسیار لجباز و نافرمان شده ، چگونه برخورد نماییم ؟

باید در دوران بعد از بیماری ، بصورت منطقی و عاقلانه با فرزند برخورد کنیم ، فعالیتهای متناسب با سنش را زیاد کنیم و با فرزند بصورت الگوی مناسب و ثابت رفتار نماییم و در رفتار خود یکسان سازی داشته باشیم و در مواقعی که خواسته های نامعقول دارد از شیوه های جایگزین استفاده کنیم.

56. در مقابله خودزنی فرزند ، چه رفتاری بایستی داشته باشیم ؟

باید زمینه ای فراهم شود که فرزند کمتر دچار اشتباه شود و در نتیجه محرومیت کمتری داشته باشد و دربرابر خواسته های نامعقول از شیوه حواس پرتی استفاده کنیم و برا اعصاب خود مسلط بوده و با کودک با آرامش صحبت نماییم .

57. زمان مناسب برای استفاده کودک از مهد کودک چه زمانی است ؟

در زمان دو سال قبل از پیش دبستانی ، استفاده از محیط های آموزشی و مهد کودک مشکلی ندارد ولی قبل از آن اصلا توصیه نمی شود و برای نگهداری کودک بهتر است از یک فرد موجه و در محیط منزل استفاده شود مگر در موقعیت های حساس و با زمانهای کوتاه ،‌ از مهد کودک استفاده شود.

58. نحوه برخورد با نوجوانی که بدون فکر صحبت می نماید و رفتار عاقلانه متناسب با سن خود ندارد چگونه است ؟

افرادی که در رفتار خود عجول هستند و چنین واکنشهای نامعقولی دارند ، کسانی هستند که پدر و مادر بجای آنها تصمیم گرفته اند و شاید تصمیم گیری برای فرزندان در دوران کودکی جواب دهد ولی در بزرگسالی دچار مشکل می شود . پس باید اولا اندیشیدن این نوجوان را تقویت کرد و نیاز به مطالعه کتابهای خاص دارد و بایستی برخی از تنبیهای کلامی و مقایسه ای کنار گذاشته شود و احترام و تکریم فرزند خود را حفظ کنیم و نقاط قوت او را تقویت نماییم .

59. چگونگی برخورد با کودکی که با همسالانش ، حالت زورگویی دارد ، چگونه باید باشد؟

استفاده از قصه گویی در این زمینه بسیار مناسب است به شرط آنکه نقاط مثبت را در قصه بیان نموده تا فرزند الگوی مثبت و مناسب پیدا نماید و باید محیط خانه و اطرافیان در رفتار خود از زورگویی بپرهیزند و باید از لجبازی و زورگویی در کودک جلوگیری شود.

 

60- در مواجه با ابراز علاقه افراطی نوجوان به مادرش که باعث ایجاد ناراحتی می شود ، چگونه برخورد نماییم؟

نوجوان نیازمند توجه دائمی و مستمر است و زمانی که ببیند این توجه اتفاق نمی افتد برای جلب توجه مادر ، علاقه افراطی به او نشان می دهد. پس بهتر است مادر محبت مستمر داشته باشد تا نیاز فرزند برطرف گردد . مثلا پدر با دخترش رابطه نزدیک تری پیدا کند و همچنین برای نوجوان محیطی فراهم شود تا با همسالانش ارتباط بیشتری داشته باشد و مشغولیت های او زیاد شود.



(ادامه دارد ...)

۰ لایک :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

درباره من
طلبه حـوزه علمیـه قـم ، مبلّغ مجـازی دفتر تبلیـغات اسلامـــی قم
ارتباط با من استفاده از مطالب این وبلاگ ، با ذکر منبع بلامانع است. بلاگ بیان